Николай Вълканов взе участие във форум „Достъпът до пазара за българските производители по агрохранителната верига“

Събитието бе организирано от Катедра „Икономика на природните ресурси“ и Научноизследователския център за агробизнес и природоползване на УНСС, с участието на Министерството на земеделието и храните.

„В отношенията си с българските производители компаниите членуващи в СМТ се стремят да създават и развиват устойчиви, дългогодишни партньорства – заяви Николай Вълканов, изп. директор на СМТ и добави, че допълнително само през търговските канали на една от веригите е осигурен износ на български стоки за над 87 млн. лв. за миналата година.“

Вълканов подчерта: „Полагат се целенасочени усилия за това българските производители активно да развиват своя потенциал: да стават по-конкурентоспособни, да инвестират в по-модерни производствени мощности, да разширяват производството и капацитета си. Производителите трябва да работят заедно, да се сдружават и това е очаквано и търсено от компаниите. Кооперирането на производителите ще им даде възможност да постигнат по-големи успехи. „

Добрите примери:

„Лидл България“

Близо 1 млрд. лв. са плащанията на Lidl за стоки от български производители през 2023 г. През миналата година компанията е закупила в България хранителни и нехранителни стоки за продажба на стойност над 830 млн. лева

 Според оценката на въздействието от дейността на компанията, най-голям принос към икономиката на страната Лидл България оказва именно чрез партньорството си с над 270 български производители

 Допълнително през търговските канали на компанията е осигурен износ на български стоки за над 87 млн. лв. Основните стоки от производители включват групите „месо и месни продукти“, „мляко, млечни продукти, яйца“ и „плодове и зеленчуци“. Още над 30 млн. лв. са разходите на компанията за други стоки от български компании, свързани с различни материали, необходими за дейността.

 

„Кауфланд България“

Kaufland е изкупил родна земеделска продукция за над 32 млн. лв. през 2022 г. , като в последните 4 години делът на родните плодове и зеленчуци във веригата нараства повече от два пъти. През  22ра година от магазинната мрежа на ритейлъра са продадени над 25 000 000 бр./кг плодове и зеленчуци.

Плановете на компанията за 2023 г. включваха разширяване на дела на българската продукция във веригата с 30%, включително удвояване на броя на плодовете и зеленчуците от собствената ни марка „Брей!“.

Ритейлърът увеличи броя на дoгoвopитe зa изкyпyвaнe нa oбeми зa 2023 г. с pъcт c oкoлo 20% нa cтoйнocттa нa пpoдyктитe, кoeтo ce paвнявa нa oкoлo 38 млн. лв.

Създадена бе  Kaufland АгроАкадемия. Тя е предназначена изцяло за родни земеделски производители. Еднодневният обучителен форум, се провежда в централния склад на ритейлъра в с. Стряма,

Специална телефонна линия  дава информация на българските производители при какви условия могат да си партнират с ритейлъра.

 

„Билла България“

 

Вече 25 години BILLA е верен партньор на местното производство и стимулира развитието на малкия и среден бизнес в България. Голям процент от доставчиците ни са български компании – 84% от всички продукти се осигуряват от български доставчици , като този дял е дори по-голям при хранителните продукти – 92%. Голяма част от продуктите на собствените марки също са произведени в страната.

От 10 години компанията активно развива програмата BILLA Градини. В рамките на инициативата BILLA работи с близо 60 български производители с над 180 зеленчукови и плодови градини, оранжерии и лозя. Продуктите BILLA Градини са със значително намалени количества или дори без остатъчни количества пестициди – според нашите стандарти нивата са много по-ниски от изискуемите по закон. Около 40% от плодовете и зеленчуците в магазините ни са BILLA Градини.

За 10 години са реализирани над 230 000 тона български плодове и зеленчуци BILLA Градини. Топ 5 по продажби:

  • Картофи – близо 32 000 т.:
    • по 1 камион на 3 дни,
    • всяка минута се продава 1 кг. картофи от BILLA Градини
  • Краставици – над 24 000 т.
  • Домати – близо 19 000 т.
  • Диня – над 18 000 т.
  • Зеле – над 15 000 т.

Развива се и бранда „Българска ферма“, в който 100% от месото е българско с доказан произход. Продуктите с марка „Българска ферма“ не са замразени или преработени и се предлагат пакетирани в защитна опаковка или на витрина.

 

На снимката (от ляво надясно) : председателят на Държавната комисията по стокови борси и тържища Владимир Иванов, бившият Министър на земеделието и храните и собственик на „Тандем“ Кирил Вътев, Николай Вълканов, изпълнителен директор, Сдружение за модерна търговия, представител на УНСС