Разпространеното становище на Асоциацията на операторите на ваучери за храна на 14.10.2024 г. тълкува неточно позицията на Сдружението за модерна търговия по темата с ваучерите. Затова бихме искали още веднъж да изразим позицията на Сдружението:
Сдружението за модерна търговия подкрепя въвеждането на всяка оптимизация, която води до улеснения за работодателите и техните служители, използващи ваучерите за пазаруване в обектите за търговия на дребно и самите търговци. Електронните ваучери за храна са улеснение, както за потребителите, така и за търговците.
Въпреки горепосоченото, отчитаме някои проблеми след въвеждането им. Тези притеснения се споделят и от търговците в останалите страни в Европейския съюз, както и от европейската организация на ритейла EuroCommerce.
- Въпреки че търговците на дребно искат да обслужват потребителите, които плащат с ваучери за храна, разходите за приемане на тези ваучери нарастват до нива, които обезкуражават търговците. Значителните такси за обслужване от емитентите идват в допълнение към нормалните разходи за плащане, които търговците на дребно имат.
- Ваучерите за храна на хартиен носител позволяваха на работодателите – чрез данъчно облекчение – да осигурят на служителите си ползи, като покрият част от разходите им за храна. С преминаването от хартиени към електронни ваучери за храна се начисляват допълнителни транзакционни такси, които са нов елемент в ценообразуването и се покриват изцяло от търговците. Към тях следва да се прибавят и таксите към издателите на е-ваучери (ваучер операторите). Кумулативно това води до значително увеличение на разходите, които търговците имат по обслужване на всяко едно плащане с е-ваучер.
- Таксите за обмяна (interchange fee) при е-ваучерите за храна не подлежат на контрол от Регламента на ЕС, който регулира таксите на доставчиците на платежни услуги. Това позволява разходите по обслужване на е-ваучери да са значително по-високи, спрямо обичайните картови разплащания, както и спрямо обслужването на хартиени ваучери, натоварвайки търговците с приемането им.
- Търговците биха искали да продължат да обслужват потребителите, които разплащат с ваучери, но не могат да си позволят да поемат за своя сметка допълнителните разходи, възникнали от дигитализацията на ваучерите за храна. Търговците са на мнение, че всички участници в процеса (изключвайки ползвателите на е-ваучери) трябва да поемат според участието си своя справедлив дял от тези разходи.
- Горепосоченото, ведно с увеличаването на квотата за ваучери за храна четири пъти през последните четири години и индикациите за ново чувствително увеличение на квотата от 2025 г., поставят търговците на дребно в изключително непосилна ситуация, доколкото, убедени сме, никой търговец не би прибегнал до крайни компенсаторни мерки в ущърб на потребителите като отказ от приемане на ваучери или увеличаване на цени.
- Ето защо търговците считат за свой дълг да алармират отговорните институции, че една социална по своя замисъл мярка, каквато са ваучерите за храна, се утежнява с непосилни за търговците разходи, което я изправя пред риска да се обезсмисли.