Становище на СМТ относно електронните ваучери за храна

Разпространеното становище на Асоциацията на операторите на ваучери за храна на 14.10.2024 г. тълкува неточно позицията на Сдружението за модерна търговия по темата с ваучерите. Затова бихме искали още веднъж да изразим позицията на Сдружението:

 

Сдружението за модерна търговия подкрепя въвеждането на всяка оптимизация, която води до улеснения за работодателите и техните служители, използващи ваучерите за пазаруване в обектите за търговия на дребно и самите търговци. Електронните ваучери за храна са улеснение, както за потребителите, така и за търговците.

 

Въпреки горепосоченото, отчитаме някои проблеми след въвеждането им. Тези притеснения се споделят и от търговците в останалите страни в Европейския съюз, както и от европейската организация на ритейла EuroCommerce.

 

  1. Въпреки че търговците на дребно искат да обслужват потребителите, които плащат с ваучери за храна, разходите за приемане на тези ваучери нарастват до нива, които обезкуражават търговците. Значителните такси за обслужване от емитентите идват в допълнение към нормалните разходи за плащане, които търговците на дребно имат.

 

  1. Ваучерите за храна на хартиен носител позволяваха на работодателите – чрез данъчно облекчение – да осигурят на служителите си ползи, като покрият част от разходите им за храна. С преминаването от хартиени към електронни ваучери за храна се начисляват допълнителни транзакционни такси, които са нов елемент в ценообразуването и се покриват изцяло от търговците. Към тях следва да се прибавят и таксите към издателите на е-ваучери (ваучер операторите). Кумулативно това води до значително увеличение на разходите, които търговците имат по обслужване на всяко едно плащане с е-ваучер.

 

  1. Таксите за обмяна (interchange fee) при е-ваучерите за храна не подлежат на контрол от Регламента на ЕС, който регулира таксите на доставчиците на платежни услуги. Това позволява разходите по обслужване на е-ваучери да са значително по-високи, спрямо обичайните картови разплащания, както и спрямо обслужването на хартиени ваучери, натоварвайки търговците с приемането им.

 

  1. Търговците биха искали да продължат да обслужват потребителите, които разплащат с ваучери, но не могат да си позволят да поемат за своя сметка допълнителните разходи, възникнали от дигитализацията на ваучерите за храна. Търговците са на мнение, че всички участници в процеса (изключвайки ползвателите на е-ваучери) трябва да поемат според участието си своя справедлив дял от тези разходи.

 

  1. Горепосоченото, ведно с увеличаването на квотата за ваучери за храна четири пъти през последните четири години и индикациите за ново чувствително увеличение на квотата от 2025 г., поставят търговците на дребно в изключително непосилна ситуация, доколкото, убедени сме, никой търговец не би прибегнал до крайни компенсаторни мерки в ущърб на потребителите като отказ от приемане на ваучери или увеличаване на цени.

 

  1. Ето защо търговците считат за свой дълг да алармират отговорните институции, че една социална по своя замисъл мярка, каквато са ваучерите за храна, се утежнява с непосилни за търговците разходи, което я изправя пред риска да се обезсмисли.