Още един продукт на фабриката за вредни идеи

Сдружението за модерна търговия, обединяващо голяма част от най-големите търговски вериги, разбра от медиите за поредната идея на държавата за регулиране на търговията. „Търсим начин доставките на свежи плодове и зеленчуци в търговските вериги да се правят от райони, отдалечени на не повече на 100-150 километра от магазина“, е казал пред журналистиминистърът на земеделието и храните Димитър Греков.

Това е поредният продукт на работещата на пълни обороти държавна фабрика за вредни идеи. Независимо, че детайли за предложението все още не са известни, със сигурност може да се каже, че подобно ограничение ще вдигне цените на свежите плодове и зеленчуци – заради дефицитите, които неминуемо ще възникнат, както и заради нуждата от повишаване на разходите на търговците за логистика и проверка на качеството.

Вероятно идеята е вдъхновена от подобни регулации във Франция, които целят скрито ограничаване на вноса и насърчаване на местното производство. Но първо, дори и в развити страни, като Франция, има вредни регулации, като тази. И за България е по-добре да търси и прилага добрите, а не лошите примери от света. Второ, Франция има много развито селско стопанство и въпросните ограничения не водят до драстични дефицити. И трето, френските потребители са значително по-богати от българските и могат по-лесно да преглътнат вдигането на цените.

Ефектът за самите земеделски производители също е много спорен. Ето позицията по темата на техен представител в статия на в. Сега:

Според председателя на Асоциацията на земеделските производители Христо Цветанов и новата идея е напълно неприложима. „Поредна щуротия. Това изобщо не може да се случи. След октомври няма никакви количества свежи плодове и зеленчуци“, коментира той вчера пред „Сега“. Най-важното е да се възроди родното производство – чрез субсидии, намаляване на административната тежест. „Има толкова неща, които трябва да се направят. Иначе с какви плодове и зеленчуци ще ги зареждаме“, каза Цветанов.

Интересно е, че дори министър Греков изглежда не вярва на собствената си идея:

„Нашите производители не могат да осигурят необходимото качество, количество и опаковка на продуктите и не са достатъчно конкурентни“, призна вчера, след като представи идеята, и Димитър Греков.