Н. Вълканов: Опитите за ограничаване на конкуренцията винаги са контрапродуктивни

Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, в „Светът е бизнес“, 10.02.2025

Няма извънредни печалби в крайния търговец на дребно, а опитите да се ограничи конкуренцията винаги се контрапродуктивни. Те ограничават конкуренцията, създават натиск по веригата надолу и практически демотивират пазарната игра и постигат обратен ефект, като повишават инфлацията. Това каза Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

Сдружението за модерна търговия обединява най-големите търговци на дребно в България – хранителните вериги, които в последно време отново са обект на атака заради цени. Точно преди около две години имаше подобна атака срещу големите търговци на дребно в България. Тогава бяхме много близо до влизане в еврозоната. Сега отново сме близо и отново има атака срещу веригите. Обсъждат се закони за ограничаване на надценки, ограничаване на печалби, нещо, което е в тотално противоречие със свободния пазар и убива конкуренцията.

„Точно преди две години, през февруари 2023 година, имаше подобна атака, като основната разлика тогава бе в наличието на масови проверки от страна на всички държавни органи – НАП, Комисия за защита на конкуренцията и други“, обясни гостът. „Тези две институции разполагат с пълната информация, относно работата и дейността на големите търговски вериги и търговци на храни. Има и решение на КЗК, в което се подчертава, че синхронизация в действията между отделните пазарни играчи на пазара на търговия на дребно няма и че причините за поскъпването на определени видове стоки са в увеличението на доставните цени и в повишените разходи за реализация на самите търговци“.

Също така анализът установява, че не са налице извънредни печалби в сектор търговия в рамките именно на този най-голям период на инфлацията, добави гостът.

„Насочването отново на прожекторите към нас ми се струва зле преценено този път, защото вече има и достатъчно яснота по отношение на държавните органи, които единствено са компетентни да преценят каква е ситуацията в случая“.

Според Европейската комисия (данни за 2024 година още няма) за 2023 година България е сред държавите в ЕС, където цените на храните са сред най-ниските, като малко по-ниски са цените единствено в Румъния, Словакия и Полша, подчерта събеседникът. „Средното ценово равнище на храните и безалкохолните напитки в страната ни е около 89 (ако средното за ЕС е 100, то България 89%). Като при определени категории храни, например хляб, хлебни изделия и зърнени храни, както и при месото и месните продукти, ценовото равнище България е значително по-ниско“.

В Полша и Румъния е малко по-евтино, но всеки пазар има своите специфики, които трябва да се вземат предвид. Те са свързани, както с потребителски навици на населението, така с размер и обем на пазара. Важни са и други специфики, свързани с местното производство и до каква степен то може да задоволява вътрешното търсене и до каква степен се разчита на внос, каза още Вълканов. „Това, което трябва да кажем, разбира се, че винаги ще има отделни стоки, които в България ще бъдат по-скъпи, отколкото еквивалентната стока във Франция или в Германия. (…) Ще има и такива, които ще са по-евтини. Това е въпрос и на търговска политика на самия търговец“.

Търговската надценка понякога е отрицателна. Практически се продава на загуба при някои стоки, докато при други има печалба. Това обикновено е свързано както с търговската политика на самата компания, така и с трайността на стоката или с някои други нейни характеристики. Това се вижда и от анализа на КЗК по отношение на търговията с храни в България, подчерта Вълканов.

На въпроса как членовете на Сдружението за модерна търговия гледат на идеята за определяне на максимално допустими надценки – прагове на печалбата и дали веригите правят свръхпечалба Николай Вълканов припомни, че „има изричен анализ на КЗК, който казва, че няма извънредни печалби в крайния търговец на дребно и то във времето на най-високата инфлация в страната, която беше през 2023 – 2024 година“.

„Естествено, че не гледаме добре на подобен род мерки и неведнъж сме изказвали категоричното си становище против тях“.

Подобни опити имаше 2019 година, а през лятото на 2024 година имаше „нелеп опит“ да се ограничи конкуренцията при три вида хляб, като тази ограничителна мярка така и не сработи. „Винаги сме били против подобни мерки. България има безкрайно неуспешен опит в прилагането им години назад във времето, но и по пресни опити“.

Такъв тип опити винаги се контрапродуктивни. Те ограничават конкуренцията, създават натиск по веригата надолу и практически демотивират пазарната игра, изтъкна Вълканов.

Вижте целия коментар тук:

https://www.bloombergtv.bg/a/19-svetat-e-biznes/140883-n-valkanov-opitite-za-ogranichavane-na-konkurentsiyata-vinagi-sa-kontraproduktivni