След успешна експанзия на най-големите международни вериги у нас, както и стабилна позиция на българските играчи започнаха първите пропуквания в сектора. И фалитите не закъсняха – първо се изтегли „Пени маркет“, после фалира „Карфур“, а от март – и „Пикадили“. Едно от обясненията е, че присъствието на големите компании доведе до изключителна конкурентна битка за всеки клиент.
От това, разбира се, печелят потребителите, но при недобре направени сметки и поемане на непремерени рискове за разрастване се стига до финансови проблеми.
Още преди това вече малцина си спомнят, че българския пазар напусна и словенската „Меркатор“, която работеше с хипермаркети под марката „Рода“.
Жестоката конкуренция доведе и почти до изчезването на магазини „Европа“ на Христо Ковачки. Те от над 40 се свиха до около 7 в София, Ботевград и Своге.
Всички тези трусове с фалити и закриване на магазини освобождават пазар от около половин милиард годишно. Навлизане на силни нови играчи обаче на този етап не се очаква. Силно насоченият към цената български потребител плаши мераците за големи печалби от родния ритейл пазар.
Плановете на „Билла“ са да отвори 10 нови обекта у нас през 2017 г. Компанията отчита над 785 млн. лв. приходи от продажби на стоки за миналата година, което е увеличение с 15,05% спрямо 2015 г. Тогава веригата отчете 575,926 млн. лв. оборот и 4,403 млн. лв. печалба. Новооткритите работни места от „Билла България“ през миналата година са 375, а общият брой на служителите – 4423.
Плановете на „Кауфланд България“ са да инвестират през тази година между 20 и 25 млн. лв. в нови обекти и модернизиране на съществуващите. Вече се изграждат два нови хипермаркета на веригата във Варна, предстои и отваряне на филиал във Велико Търново. По данни на компанията приходите и от продажбата на стоки през 2016 г. са за над 1,4 млрд. лв., което е ръст от 8% спрямо предходната година.
Първият обект на „Кауфланд“ в България бе открит през март 2006 г., днес хипермаркетите на дружеството са 57 в 33 града. „Кауфланд България“ е в топ 10 на най-големите фирми у нас, сред най-мощните работодатели е с 6800 служители на трудов договор и още близо 10 000 на граждански. За 11 години компанията е инвестирала 1,4 млрд. лв. у нас. За миналата година платените данъци са 125 млн. лв.
Все още няма публикувани официални данни за финансовите резултати през 2016 г. на втория в класацията на търговците на дребно у нас – „Лидл България“. Компанията, както и „Кауфланд“, е част от германската „Шварц груп“. През 2015 г. „Лидл България“ регистрира приходи от близо 650 млн. лв. Веригата отвори първия си магазин у нас през 2010 г., а днес има 83 обекта (21 в София) в 43 града и над 2000 служители.
Силно присъствие на българския пазар има и литовската „Максима груп“ с магазините „Т маркет“. През миналата година оборотът им е нараснал с 22,1 процента до 88,4 млн. евро.
Увеличението на оборотите идва предимно от откриването на нови магазини. Само през миналата година веригата се сдоби с още 14. От тях 12 бяхапридобити от „Пени маркет“. „Максима“ купи три, а останалите 9 бяха наети дългосрочно. Отделно литовците наеха и три-четири обекта от „Магазини Европа“ на Христо Ковачки. Така магазините на „Т маркет“ в България станаха вече 61 в 15 града. Компанията стартира на българския пазар през май 2005 г. Плановете на „Т маркет“ са да реновират 7 магазина само през тази пролет.
Безспорен е приносът на веригите и т.нар. модерна търговия за изсветляването на пазара в България, свалянето на цените и предоставянето на голям избор на потребителите в съвременни търговски обекти. Въпреки постоянните критики, особено преди избори, че веригите водят до изчезването на малките магазинчета, това не е съвсем вярно. По данни на специализираните агенции за пазарни проучвания делът на веригите в България е едва около 40%, докато в останалите страни от Централна и Западна Европа достига между 70 и 90 на сто. Или при над 10 млрд. лв. годишен оборот с храни у нас на веригите се падат само малко над 4 млрд. лв.
Като обобщение може да се каже, че на този етап процесите в ритейл търговията, дори и фалитите, изглеждат като нормален елемент от силната конкуренция.