Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) установи, че търговските вериги не нарушават конкуренцията чрез забранени споразумения или несъгласувани практики
С решение №81/23.01.25 г., постановено от преписка №КЗК- 209/2023, на основание чл.60, ал. 1, т.5 от ЗЗК, във връзка с чл. 74, ал.1, т. 1 от ЗЗК, Комисия за зашита на конкуренцията установи, че не е извършено нарушение, по чл. 15, ал. 1 от ЗЗК от страна на Сдружение за модерна търговия , както и от компаниите „Билла България“ ЕООД, „Лидл България ЕООД ЕНД КО“ КД, „Кауфланд България ЕООД ЕНД КО“ КД, „Максима България“ ЕООД, „Промаркет“ ООД, „Фантастико Груп“ ООД и „Метро Кеш Енд Кери България“ ЕООД и че няма основание за предприемане на действия за извършено нарушение по чл.101, пар. 1от ДФЕС.
От решението публикувано на сайта на КЗК става ясно, че:
От представените данни е видно, че при повечето от разгледаните продукти се наблюдава значително нарастване на доставните цени след м. март 2022 г., като в същото време размерът им варира значително при отделните вериги. Така например, при краве сирене „Верея“ 700 гр. увеличението на доставната цена е между 23 % и 38 % при отделните търговски вериги, при кашкавал „Саяна“ увеличението е между 16 % и 62 %, при яйца „Аквилон“ 10 бр., размер M, увеличението на доставната цена в рамките на изследвания период е между 78 % и 97 %. При прясно охладения св. Бут увеличението на доставната цена на отделните търговски вериги е между 20 % и 127 %.
В същото време при някои от дружествата се забелязва увеличение и на разходите за реализация на продуктите.
От изложените данни е видно, че за проучвания период отделните търговски вериги нямат идентичен размер на печалбата за отделните продукти, като често реализират и загуба от продажбата на отделни продукти.
Също така, изложените по-горе данни не показват наличие на високи нива на маржовете на печалба. Най-ниска е стойността на маржа на печалба от продажба на охладен свински бут, която най-често е отрицателна величина при разгледаните дружества – средно за веригите е (- 12% ), следвана от печалбата при яйцата – средно за веригите около 14%, печалбата, реализирана от кравето сирене – 17% и кашкавала от краве мляко – средно 21%.
Следва да се отбележи, че при повечето от разгледаните от Комисията продукти се наблюдават съществени различия в размера на доставните цени за отделните търговски вериги, като веригите редуцират търсения марж на печалба с цел предлагане на атрактивна крайна продажна цена, близка до тази на конкурентите. Следователно, за да могат да съхранят рентабилността от дейността си, търговските вериги се конкурират в рамките на цялата търговска гама от продукти, като работят с т. нар. „глобален марж“, при който за някои продукти може да се приложи почти нулева или дори отрицателна търговска надценка, докато за други продукти търговската надценка е по-висока.
Видно от гореизложеното може да се заключи, че през разглеждания от КЗК период ответните дружества закупуват на по-високи доставни цени краве сирене, кашкавал от краве мляко, яйца от кокошки и прясно охладен св. бут, което заедно с нарасналите разходи на веригите за издръжка на дейността им, генерира увеличение на крайните продажни цени на дребно. Това увеличение всъщност позволява на търговските вериги да запазят рентабилността от дейността си, като в някои случаи увеличението компенсира и загубите от продажбата на продукти, чиято цена не би могла да се повиши, като например бързооборотни стоки с изтичащ срок на годност – прясно св. месо, яйца и др., както и социално ориентирани продукти.
Решението: https://reg.cpc.bg/AllNewResolutions.aspx?dt=1&ot=2