Доника Ризова, директор комуникации на Сдружението за модерна търговия бе сред участниците във форума
За 14-та поредна година списанието за малък и среден бизнес Enterpise събра лидерите в ритейл индустрията. Тазгодишният форум премина под името Retail & Manufacturers Community Day: trends and innovations и събра над 150 експерти в сферата на дигиталния маркетинг, иновациите, хранителните вериги и правните консултации, доказвайки че FMSG секторът е сред най-интересните и динамично развиващите се у нас.
Експерти отчетоха няколко водещи тенденции, които ще начертаят и които ще определят бъдещето на ритейл търговията у нас. Сред тях са устойчивостта на компаниите и брандовете, подобрено потребителско изживяване, внимание към качество, достъпност на стоките и усилия за изграждане на доверие в една все по-конкурентна среда.
В откриващия панел на форума Рени Яврийска, Управител, Консюмър Пенъл България в GfK представи статистика, свързана с потребителското поведение, нагласите и бъдещето на ритейл индустрията. Според представените от нея данни българите остават оптимисти за бъдещето, но все по-внимателно избират местата, от които да пазаруват, като в последната години расте интересът към по-малките магазини.
„На първо място цената е важен фактор в решението за покупка, но заедно с нея идва и изборът на търговския обект, асортиментът, наличието на промоции“, коментира Яврийска.
Устойчивото развитие на сектора беше във фокуса на темата за въглеродния данък и как той ще промени търговските вериги, представена от Милен Райков, Съдружник, Данъци и Право в EY Bulgariа и на доц. д-р Марина Стефанова, Заместник декан „Устойчиво развитие, подкрепа и ангажиране“, Ръководител МП „Отговорно и устойчиво управление“ в Стопански факултет в СУ, която презентира темата „Зелена трансформация – как производствените и ритейл бизнесите да намалят своя отпечатък върху природата“.
Двамата експерти подчертаха все по-нарастващото значение на зелените мерки за сектора и необходимостта от регулаторни политики на европейско ниво.
Взаимоотношенията в B2B индустрията се променят, а резултатът е нови проекти и неочаквани, но много успешни колаборации. Това показа дискусията между Петър Пекалиев, ръководител „Централно управление на недвижимостите“ в Kaufland България, Виктория Бисерова, управител на книжен център „Гринуич“ и Виктория Ненова, Marketing & Communications Manager в Сердика Център. Като следващите големи тенденции в ритейл сектора тримата посочиха B2B партньорствата като движеща сила за успеха дори на видимо несъвместими брандове, устойчивостта и създаването на правилен микс от наематели под един покрив, т.нар. концепцията за оne stop shopping.
Сред темите, които бяха дискутирани в рамките на Retail & Manufacturers Community Day: trends and innovation бяха още за силата на бранда и как да се използва в броукастинга и нароукастинга, силата на инфлуенсър маркетинга, значението му в изграждане на имиджа на една марка, както и в избора на потребителите.
Стоил Атанасов, Happiness Manager, Женя Цонева, Digital & Marketing Manager и Верка Георгиева, Senior Recruiter във Ficosota представиха темата „Привличане и задържане на поколението Z“, за неговата сила да променя пазара, както и за ролята му за бъдещето на маркетинга.
Интерес предизвика темата на Етиен Янев за AI инструментите, които могат да бъдат в полза на всеки ритейлър и да помогнат за развитието на марката.
Венцеслав Хиков, Chief Strategy Officer в Graffiti BBDO представи интересен key study за кампания на популярна марка кафе и разказа как един бранд може да бъде възроден въпреки конкуренцията.
Събитието беше закрито от Илиян Бойчев, Основател, IBTrainings, който направи Workshops/Masterclass на тема „Връзка между поколенията, ценностите и поведение тип посланик на компанията“.
Официални партньори на събитието: Offerista Group, Кауфланд и CHEQ Bulgaria
Партньори: IBCS Bulgaria, Devin, Spetema, Българска стопанска камара, Българска Ритейл Асоциация, Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия, Българо-румънска търговско-промишлена палата, Българска асоциация на рекламодателите, Българска асоциация на комуникационните агенции, Браншова камара на дървообработващата и мебелна промишленост, Българска асоциация на комуникационните агенции, БАИТ
Медия партньор: Pixel Media
Дигитални партньори: SEOMAX Digital Agency, Design Expert, Etarget, Netpeak
Комуникационен партньор: RED Communication