Николай Вълканов в студиото на Bloomberg TV България

В потребителското поведение от началото на годината се забелязват промени в отговор на повишената инфлация. Те се характеризират с намаляване на стойността на покупките и с по-чести покупки, както и ориентиране към стоки, които са в промоция или с намалена цена. Това е нормално и разумно поведение за ситуацията, в която се намираме. Това каза Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружение за модерна търговия, в предаването „В развитие” с водещ Вероника Денизова.

Големите търговски вериги си остават атрактивен канал за покупка от страна на домакинствата заради ценовите промоции и акции. При собствените марки на хранителните вериги се регистрира стабилно търсене, породено от изключително добрата комбинация между цена и качество. При тези марки качеството се съблюдава изключително строго, защото обикновено е по рецептура на самите търговски вериги. При хранителните продукти българските доставчици са предпочитани, защото потребителят ги търси. Търговските вериги имат интерес да развиват и задълбочават отношенията с българските производители. Държавата обаче трябва да си свърши работата чрез по-интелигентно управление на подкрепата за дадени сектори, за да се обезпечи тяхната производствена ефективност и да могат те да са конкурентни на вноса.

„Има изключително добри български производители и доставчици, които работят перфектно с търговските вериги и практически успяха да се развият благодарение на отношенията с един толкова голям пазар, какъвто предоставят търговските вериги”.

Търговските вериги в сектора на строителството и мебелите в момента предлагат сериозни акции и може да се направят много изгодни покупки.

„Компаниите полагат страхотни усилия, така че ценовият шок да не се усеща толкова много от потребителите”.

По отношение на кризата с доставките събеседникът посочи, че се забелязва преориентиране на част от компаниите към алтернативни доставчици, които работят по-близо и по-лесно могат да адаптират производството си. Виждаме процес на приближаване на доставчиците до компаниите чисто географски.

Логистичните предизвикателства в момента са много големи. Случващото се по река Дунав със засушаването и спирането на превоза по нея, пренасочи трафика към двата единствени моста, които имаме между България и Румъния. Това доведе до огромни задръствания и опашки, както и до много сериозни усилия въпреки това асортиментът по щандовете да бъде постоянен. Тук много остро се вижда огромното изоставане на България по отношение на обезпечаване на транспортна и логистична осигуреност. Виждаме, че на българските граници трафикът се затормозява изключително много и затова трябва да се вземат спешни мерки от страна на държавата.

В диалога между Сдружението за модерна търговия и държавата може да се отбележи известен успех по отношение на нормативната рамка, каза Вълканов и даде за пример отпадането на ДДС върху дарените храни.

„В момента е много важно да се акцентира върху възобновяемите източници и възможностите да се набавят алтернативни енергийни източници. Важно е да се облекчи процедурата по присъединяване към енергопреносната мрежа. Това са два ключови елемента, които могат много да помогнат на бизнеса в днешната изключително трудна ситуация”.

За да пестят енергия и разходи, там, където е възможно в търговските вериги нощно време не се отоплява или охлажда. На места се преминава от газ към други източници на енергия, забелязва се и по-голям стремеж към инсталиране на фотоволтаици върху покривите на големите самостоятелни търговски обекти, разказа гостът.

Целия разговор може да видите тук:

https://www.bloombergtv.bg/a/17-v-razvitie/110291-v-usloviyata-na-rastyashta-inflatsiya-balgarite-se-orientirat-kam-stoki-v-promotsiya