Данните на Националния статистически институт, които всеки може да провери на сайта на института, показват съвсем различна картина за търговията с храни (в класификацията на НСИ в същата графа влизат и живите животни), напитки и тютюн, животински и растителни масла и мазнини.
Първо, износът им постоянно расте. Само за последните пет години, от 2007 до 2012г., техният износ се е увеличил над два пъти и половина (162%) – от 2 млрд.лв. на 5.3 млрд.лв. Ако изключим тютюна и алкохолните и безалкохолни напитки, увеличението е близо три пъти.
Второ, за същия период вносът расте със значително по-ниски темпове – общо със 79%. Преди кризата вносът надхвърля износа, през кризисната 2009г. те почти се изравняват, а от 2010г. износът надвишава вноса.
Трето, през 2012г. износът на посочените стоки надхвърля вноса с близо 1 млрд.лв. Това е положителното търговско салдо при стоките, които (с изключение на живите животни) виждаме в магазините за хранителни стоки.
Изводът е, че не само няма нищо драматично в производството и търговията на хранителни стоки, но напротив – виждат се силни положителни тенденции (които могат да се видят и в данните за първото тримесечие на 2013г.). Очевидно е, че българските производители на хранителни стоки стават все по-конкурентоспособни. Това до голяма степен се дължи и на търговските вериги, които освен че оптимизираха търговията и така свалиха цените за потребителите, постоянно трансферират към българските производители ценното си ноухау и дават възможност на най-конкурентните от тях да стъпят на международните пазари.