Кой изсветлява икономиката, държи цените ниски и дава огромен избор на потребителите? И кой иска обратното?

Вчера в. „24 часа“ публикува статия със заглавие „Вериги и производители спират войната“. С уточненито, че такава война никога не е имало, а дори напротив, конкурентоспособните български производители и веригите винаги са били добри партньори, представяме избрани моменти от статията:

Донякъде изненадващо, но екзотичните идеи на управляващите се оказа, че всъщност сближават производители и търговски вериги. Изказванията на депутатите от „Коалиция за България“ Спас Панчев и Захари Георгиев за затваряне на хипермаркетите през уикенда и въвеждане на таван на надценките за първи път от години обединиха двете страни. Почти не може да се намери производител, търговец, икономист или потребител, който да подкрепи подобни мераци за регулация.

България не успява да се справи с новите предизвикателства, които изискват смели реформи, и някои политици решиха, че имат нуждата от враг върху когото да прехвърлят вината за своя провал, коментира и Йордан Матеев, изпълнителен директор на сдружението за модерна търговия, в което влизат големите търговски вериги у нас. Причината за високата безработица и ниските доходи не била в хипермаркетите.

С лансирането на популистки идеи се плашат инвеститорите в България. Вече няколко години търговските вериги работят под постоянни заплахи за държавни регулации, повечето от които дори са незаконни, твърди Матеев. Пример за това били мераците за въвеждане на задължителна квота български продукти. Това противоречи на принципите за свободен пазар на ЕС.

Някои политици не разбират, че веригите са просто посредник, ако потребителите искаха да има само български стоки, то естествено, че ще се предлагат само такива, коментира Матеев.

Всъщност и производителите, и търговците признават, че веригите имат основен принос за изсветляване на икономиката у нас. В тях не се приема стока без документи и доставчиците им няма как да избягат от плащане на ДДС, осигуровки и такси. Това обаче допълнително разшири пропастта между нас и работещите на тъмно, твърди [Димитър] Зоров. Стигало се до 30-40% разлика в себестойността. Например при едно и също качество сиренето излизало 10 лв./кг от редовните мандри и 6 лв. от тези, които не плащат всички налози.

Безспорен плюс на веригите е и че увеличиха възможностите за избор на потребителите. За разлика от малките магазини, където има 2-3 продукта от една стокова група. При това от различни ценови сегменти. Веригите имат принос и за нормализиране на цените на дребно у нас. Традиционното доскоро поскъпване за Коледа и Великден изчезна.