Електронната търговия в Европа е нараснала с 13% до 718 милиарда евро през 2021 година. Темпът на растеж остава стабилен, въпреки лекото ускорение в сравнение с 2020 г. Данните за B2C оборотите за 2021 г. показват, че електронната търговия продължава да расте, въпреки отмяната на ограниченията, свързани с Covid-19, и възможността на потребителите да посещават отново физическите магазини. Данните са от съвместен доклад на Ecommerce Europe и EuroCommerce за електронната търговия за 2022 г.
След пика на пандемията от COVID-19, електронната търговия стана още по-здраво закотвена в икономиката и обществото. Като цяло могат да се идентифицират две тенденции. От една страна, нормализирането и стабилизирането на продажбите в сравнение с предходната година: електронната търговия продължи да расте през 2021 г. и прогнозата е, че ще продължи да расте и през 2022 г. От друга страна, докладът посочва, че потребителите са по-внимателни в разходите си. Последиците от войната в Украйна, инфлацията, нарушените глобални вериги за доставки и общото усещане за несигурност ще върнат нивото на растежа до това отпреди пандемията. Въпреки това, данните показват, че секторът на дигиталната търговия е станал незаменим и много устойчив. Освен това индустрията на онлайн услугите, като електронен туризъм, събития и билети, претърпя стабилно възстановяване през изминалата година.
Лука Касети, генерален секретар на Ecommerce Europe, коментира: „През последните две години търговците на дребно натрупаха много опит в дигитализацията. Това ускорение беше значително подтикнато от пандемията, по време на която електронната търговия и търговията на дребно изиграха съществена роля. Тези развития са отразени в доклада. През 2022 г. Европа, за съжаление, се превърна в сцена на голям конфликт. Въпреки че все още е трудно да се оцени, войната в Украйна ще има сериозни последици върху европейската икономика, както и върху пазарите за електронна търговия. Много от нашите членове вече съобщават за спад в покупателната способност и доверието на потребителите, най-вече поради високите цени на енергията, инфлацията и несигурността за бъдещето.”
Кристел Делберге, генерален директор на EuroCommerce, коментира: „Секторът за търговия на дребно и едро се трансформира значително, за да стане по-дигитален, по-устойчив и да привлече нови таланти. Смятаме, че компаниите ще трябва да удвоят инвестициите си до 2030 г., за да постигнат успешно тази трансформация. Наличието на цифрово присъствие се превръща във въпрос на оцеляване за много компании.
Данните за България показват очакван стабилен ръст на интернет ползвателите до 82% от населението през 2022 година. От тях 44% са направили онлайн покупка на стока или услуга по прогнозни данни, което би било ръст от два процентни пункта спрямо миналата година. Според IMF делът на електоронната търговия ще се повиши до 2,14% от БВП през настоящата, спрямо 1,91% през 2021 и 1,54% през 2020 година. Оборотът на електронната търговия в България се очаква да достигне €1,64 млрд. към края на 2022 г., което представлява ръст от близо 30% спрямо миналата година.
***
В изследването е включено интервю с Жанет Найденова, председател на УС на Българската Е- комерс Асоциация.
Изследването може да бъде изтеглено: