През 2024 г. продажбите на хранителни стоки се увеличиха за първи път от 2020 г. в реално изражение (коригирани спрямо инфлацията). Продажбите на хранителни стоки са нараснали с 2,4 процента в Европа, малко над нивото на инфлация на цените на храните от 2,3 процента. Въпреки това 2024 г. беше година на предизвикателства за европейските търговци на хранителни стоки на дребно. Това сочи годишният доклад публикуван от McKinsey & Company и EuroCommerce.
Икономическият натиск продължи, което доведе до предпазливо потребителско поведение и ограничени разходи. Дискаунтърите и частните марки продължиха да печелят пазарен дял, макар и с много по-бавни темпове, отколкото през 2023 г. 25 процента от потребителите търгуваха с по-скъпи опции през 2024 г. и има нарастващ апетит за здравословни опции.
The State of Grocery Retail 2025: Europe, публикуван от McKinsey & Company и EuroCommerce, прави цялостен поглед върху ключовите тенденции, оформящи сектора на хранителните стоки. Докладът се основава на интервюта с четирима изпълнителни директори на хранителни магазини, проучване на повече от 30 европейски изпълнителни директори и проучване на над 14 000 потребители в 13 европейски страни.
Въпреки че се очаква общият растеж на обема да остане нисък през 2025 г. и до 2030 г., има признаци на възстановяване на някои пазари. Очаква се хранителните магазини да насочат фокуса си към улавяне на възможности за растеж и полагане на основите за бъдещ напредък. Въпреки продължаващия натиск върху разходите и маржовете, изпълнителните директори на магазините за търговия на дребно са малко по-оптимистично настроени , отколкото през 2024 г.
Както всички изследвания за доклада, проучването на главните изпълнителни директори е проведено преди предстоящите нови тарифи и търговски ограничения да увеличат несигурността за сектора. Очаква се следващите няколко години да останат предизвикателни. Някои от основните тенденции за 2025 г. са:
- Диференциация на собствени марки. Собствените марки спечелиха допълнителен дял през 2024 г. и 84 процента от потребителите заявяват, че ще продължат да купуват продукти от собствени марки, дори ако покупателната им способност нарасне. Бакалиите все повече позиционират собствените си марки не само като по-евтини алтернативи, но и като диференцирани алтернативи на A-марките.
- Нарастващ апетит за здравословна храна. Търсенето на здравословни опции и функционална храна се увеличава, особено сред представителите на поколението Z. Поколението Z не само има най-голямо намерение (45 процента) да се съсредоточи върху здравословното хранене сред всички групи, но също така има най-висок растеж като група купувачи.
- Персонализирането като нов стандарт за ангажираност. Повече от половината от всички купувачи казват, че вероятно ще станат повторни купувачи след персонализирано изживяване, а персонализирането има потенциала да доведе до увеличение от 4 до 6 процента на приходите и задържането. Все по-често бакалиите използват AI, за да персонализират пазаруването.
За да отбележи петата годишнина от доклада, изданието за 2025 г. на Състоянието на търговията на дребно с хранителни стоки включва анализ, базиран на данни на най-добре представящите се бакалии в Европа през последните пет години. Шампионите в растежа обикновено постигат пет пъти по-бърз растеж на приходите на квадратен метър в сравнение с други магазини. През последните пет години имаше повече шампиони в растежа сред дискаунтърите (41 процента от всички дискаунтъри), отколкото сред супермаркетите и хипермаркетите (28 процента). Практиките, които са имали най-голямо влияние върху вероятността да бъдеш шампион в растежа, са висок дял на собствени марки (2,8 пъти по-висока вероятност), приятно изживяване в магазина (2,4), отлично качество на продукта (1,6) и най-ниски цени (1,5).
Докладът може да намерите тук:
EuroCommerce e водещата европейска организация в сектора на търговията, която представлява националните асоциации на 28 държави и над 5 милиона компании – както водещи световни корпорации, така и множество малки бизнеси.
Търговията на дребно и едро е връзката между производителите и потребителите. Секторът генерира 1 от 7 работни места, предлагайки разнообразна кариера на 26 милиона европейци, много от които млади хора. Той също така поддържа милиони допълнителни работни места по цялата верига на доставки, от малки местни доставчици до международни фирми. ЕвроКомерс е признат европейски социален партньор за сектора на търговията на дребно и едро.
В България партньор на организацията е Сдружението за модерна търговия (СМТ), което обединява едни от най-големите търговски вериги с над 1000 търговски обекта и близо 20 000 служители в цялата страна.