Над 50 представители на бизнеса и гражданския сектор се включиха в събитие на тема „Как дарява бизнесът в България?“, организирано от Български дарителски форум на 16 ноември 2022 г. в Launchee.
По време на форума бяха представени данни от проучване за дарителските практики сред компаниите, проведено по поръчка на БДФ от агенция „Алфа Рисърч“ през май 2022 г. Събитието бе открито от Теодора Бакърджиева, изпълнителен директор на БДФ, която открои позитивните тенденции от последните години и все по-стратегическия подход на бизнеса към дарителството и корпоративната социална отговорност (КСО).
Геновева Петрова от агенция „Алфа Рисърч“ представи находките от проучването и акцентира както върху количествените данни, така и върху подходите и мотивите за даряване от страна на бизнеса. Проучването показва, че 88% от средните и по-големи компании са дарявали, а 64% правят това регулярно. Бизнесът откликва на спешни нужди и подпомага хора и общности, пострадали от хуманитарни кризи, но в същото време, голяма част от компаниите вече даряват дългосрочно и стратегически, показват още изводите от изследването. Можете да видите подробните данни от проучването в пълния доклад, който ще намерите по-долу.
Във втората част на събитието се проведе панелна дискусия с участието на представители на големи компании дарители: Екатерина Анчева от УниКредит Булбанк, Захарина Вецева от TELUS International България, Ива Михова-Митровска от Кока-Кола ХБК България и Мирослава Георгиева от Фантастико Груп. Водещ на дискусията бе Доника Ризова – Директор Комуникации на Сдружение за модерна търговия, партньор на БДФ по редица важни социални теми.
Мирослава Георгиева от Фантастико Груп коментира, че решаващият критерии за тях при избора на каузи, които да подкрепят, е доколко дълготраен ще бъде ефектът от инициативата и също така доколко спешна и належаща е търсената от тях помощ. Тя посочи като емблематичен за Фантастико подход маркетингът с кауза и вече станалите традиционни съвместни инициативи с УНИЦЕФ България, SOS Детски селища и Оле Мале, за които търговската верига набира средства, като дарения от 1 лв. от клиентите при покупка. Тя допълни, че освен традиционните си дългосрочни програми, Фантастико развиват и допълващи инициативи, като например такива в подкрепа на профилактиката на рака на гърдата през месец октомври или за Деня на будителите през ноември.
Захарина Вецева от TELUS International открои дарителството като ключова част от КСО стратегията на компанията и сподели, че TELUS има 4 500 служители в България, които ангажира активно в избора на каузи и доброволчески инициативи. „Кандидатите за работа при нас и новите служители ни дават обратна връзка, че са предпочели да работят за нас именно заради социалното поведение на компанията“, сподели тя. Друга значима практика е създаването преди 7 години на Обществения борд на TELUS International като специфичен инструмент за развитие на КСО политиката на компанията, който предоставя подкрепа на граждански организации, работещи за различни каузи. „По този начин ние се вслушваме в гражданския сектор и подкрепяме нуждите, които те имат“, допълни Вецева.
Ива Михова-Митровска от Кока-Кола ХБК България сподели опитът от програмата Youth Empowered, която за периода от 2017 до 2022 г. е достигнала 18 500 младежи, които са станали част от обучения за кариерния им път. Програмата се осъществява в партньорство с организациите „Заедно в час“, Junior Achievement и SoftUni и включва 250 служители от системата на Кока-Кола, които в ролята си на експерти от различни области даряват доброволен труд и обучават младежите в различни умения и компетенции. Тя също така спомена програми като „Моят зелен град“, която вече има устойчива история от 15 години, а само за 2022 г. е генерирала 4000 часа доброволчески труд, както и програмите за дарителство по ведомост за служителите, които имат възможност да избират и подкрепят над 40 различни каузи и инициативи.
Екатерина Анчева от УниКредит Булбанк разказа за КСО програмата на банката с участието на служителите, която се осъществява вече 20 години. В нея участват над 4000-те служители на УниКредит в България, които сами избират каузите, които да подпомогнат, а Фондацията УниКредит удвоява техните дарения. „По време на кризата с COVID ние дарявахме за болници, както и в подкрепа на бежанците от Украйна в началото на тази година, но в същото време не изоставихме и нашите традиционни каузи, които подкрепяме дългосрочно и отдадено в продължение на дълги години, като образованието например“, допълни Анчева.
Участниците в събитието се обединиха около това, че бизнесът често търси експертен опит от своите партньори от гражданския сектор, съвместно с които осъществява инициативи в областта на образованието, опазването на околната среда и много други области. Преливането на опит между бизнеса и НПО е все по-засилено и компаниите все по-често са готови да инвестират и в развитие на административния капацитет на граждански организации, които работят професионално и устойчиво в различни области и реализират дарителски програми съвместно с бизнеса.
Пълния текст на проучването за дарителските практики на бизнеса можете да видите ТУК.