Сдружението за модерна търговия се присъедини към Коледния пакт, част от кампанията „Коледата безопасна”

От името на Сдружението за модерна търговия (СМТ) изпълнителният директор на организацията Йордан Матеев, подписа Коледния пакт, част от националната кампания „Коледата безопасна”. Това стана по време на дискусията „Да! На българското”, организирана от в. „Стандарт”.

В основата на пакта е заложена идеята производители, търговци, институции и контролни органи да работят за недопускането на българския пазар на некачествени и опасни продукти. Сред подписалите го институции и организации са министерствата на икономиката и на земеделието и храните, Държавен фонд „Земеделие”, Държавната агенция по метрологичен и технически надзор, Българска агенция по безопасност на храните, Комисията за защита на потребителите, браншови и потребителски организации, производители и медии.

Във връзка с подписването на Коледния пакт Йордан Матеев каза: „Търговските вериги от СМТ насърчават потреблението на български стоки първо, защото, независимо от собствеността им, в тях работят над 20 хил. българи, които, съвсем естествено, по чисто емоционални причини, искат да подкрепят българското производство. И второ, основната икономическа причина е, че увеличаването на българското производство увеличава заетостта и доходите, което повишава платежоспособността и оттам потреблението, което пък означава повече бизнес и за търговските вериги.”

Той изнесе и данни, които показват, че вносът на храни (включително доставките от страни в ЕС) съвсем не е голям. За периода януари-октомври 2014 г. по официални данни на НСИ той е 2.7 млрд. лв., което означава, че на човек от населението на ден се падат вносни храни за едва 1.23 лв. (един лев и 23 стотинки). За сравнение през 2013 г. вносът на храни е бил 3.6 млрд. лв., което е 1.35 лв. на човек за ден. При това, част от тази вносна храна вероятно е преработена в България и изнесена за потребление в чужбина.

3 декември 2014 г.

Модерната търговия и цената на шарана

Преди в България да се развие модерната търговия цените на храните бяха доста нестабилни. Те рязко се повишаваха при повишено търсене, дори когато то е било напълно очаквано. Например всички знаем, че потреблението на яйца скача преди Великден, на агнета – преди Гергьовден и на риба – преди Никулден. Въпреки това, преди големите международни вериги да стъпят в България цените на въпросните стоки скачаха драстично точно в периода, когато са най-търсени. Просто търсенето за кратък период от време надвишава предлагането, което, както знаем от икономическата наука, вдига цената на стоката.

Това се промени благодарение на големите търговски вериги, които повишиха предлагането в периодите, когато очакват повишение на търсенето. В резултат на това, както и на жестоката конкуренция между веригите, в пиковите моменти цените на стоките не само не се качват, но дори падат. Ето например какво пише „Стандарт“ под заглавие „Черен петък за шарана“:

Цената на шарана пада преди Никулден. Магазини обявиха разпродажба на рибата точно преди празника, на който се купува най-много от нея. Килограм шаран в кварталните специализирани магазинчета се продава за 6-6,50 лв. В големите търговски вериги обаче цената се движи далеч под тези нива – между 4,90 лв. и 5,50 лв. Така в петък, точно преди Никулден, рибата ще се продава с намаления, подобни на тези за електроника и битов техника в „черния петък“ – последния петък на ноември.

Ето как навлизането на големите търговски вериги в страната намалява цените на стоките и подобрява стандарта на живот на българските потребители.